woensdag 9 januari 2013

Something wrong? No, just tired.


Moeheid....
Daar heeft iedereen wel is last van.
Maar pubers, veel erger. 
Door van alles; school, ouders, slecht slapen en ga zo maar door.
Wil jij weten waarom ik moe kan zijn en wat helpt daar tegen?
Lees dan snel verder!



De tekst hierboven op de foto, zie ik mezelf echt in. 
Ik heb een rommelige kamer (maar wel gezellig),
Ik ben veel op internet,
Ik ben altijd moe van school,
Ik ga laat naar bed,
en ik ben inderdaad gek op een persoon.

Moeheid

Ik ben de laatste tijd heel moe van school. Ik heb het er wel naar m'n zin, maar ik raak er veel gestrest door. 
T'is echt niet zo dat ik niet een leuke school heb, of dat ik geen leuke vriendinnen heb.
Nee, dat is zeker niet zo. 
Maar al het leerwerk, de zorgen voor opdrachten en werkstukken die op tijd moeten ingeleverd worden.
De bangheid die ik heb als ik een keer m'n huiswerk ben vergeten te maken. (Of gewoon geen zin had)
Het gehaast op de woensdag middag wanneer ik om 16:10 uit ben, en zowat altijd als ik thuis ben gelijk weer moet leren voor en toets bijvoorbeeld.

Maar even genoeg gezeurd.

Hoe ga ik ermee om en hoe zorg ik ervoor dat ik toch vrolijk blijf?

Ik neem altijd een half uur de tijd om wakker te worden. Ik zet mijn wekker om 06:00, en ga er 06:30 uit om te gaan douchen. Dan kan ik wakker worden, rustig wakker worden. Even op m'n gemak.
Als ik m'n dromen onthouden heb, hem even overzien. Of als het een drukke dag word even de dag overzien.
De dag eerst even overzien helpt enorm als je van te voren al weet dat je veel gaat stressen.
Dan ben je goed voorbereid. 

Of als je een belangrijke toets hebt, in de ochtend eventjes het nog doornemen. Want in de ochtend zijn je hersenen lekker vers nog en onthouden ze veel meer dan in de avond. (Dat is bewezen haha).

Dus mijn wekker eerder zetten is één ding.

Als je opstaat, meteen even met koud water over je gezicht. Misschien denk je nu 'koud water in de ochtend als je net wakker bent in je gezicht?'. Ja mensen, goed gelezen. 
Dan word je lekker goed wakker, en voel je je gelijk fris.

Als je een vriendje hebt, is het altijd leuk om hem goedemorgen te wensen, of hij jou. Dan word je met een glimlach wakker. Heerlijk toch?

Als je een lezer bent, ga in de ochtend even je boek lezen. Zo kan je genieten van je boek met een kop thee, en ga je rustig naar school of werk.

Wat doe jij om vrolijk te blijven?

Ik doe dingen die ik leuk vind om te doen. Wil je weten wat? Kijk ff bij de pagina 'about me'.
Dan kan ik even helemaal mezelf zijn en niet aan iets anders denken bijvoorbeeld school.

Je moet positief blijven denken. 
Als je bijvoorbeeld denkt bij een afspraakje met een jongen van 'hoe gaat hij me nou ooit leuk vinden', dan heb je niet echt heel erg zelfvertrouwen. Maar bouw het voor jezelf op. 
Bedenk bij je zelf van ; als hij me niet leuk vind zoals ik ben, dan houdt t op. Er zijn vast wel jongens die jouw dan wel leuk vinden zoals je bent. En trouwens, jongens houden er juist van als je lekker jezelf bent. Als ze zien dat je onwijs zenuwachtig bent, dan denken ze al snel van 'juist...'
Be yourself, important!

En dan kan ik zo genoeg voorbeelden opnoemen dat je in jezelf moet geloven en niet negatief over jezelf gaan denken en zo. Maar het is echt zo!
Zo was ik vroeger ook onwijs onzeker, en bang dat mensen me aanspraken. 
Maar ik ben ouder en wijzer geworden.
Ik weet nu dat ik gewoon mezelf moet blijven in welke omstandigheid dan ook. En als mensen me aanspraken en iets wat naar is zeggen, wat zowat niet meer voorkomt, dan heb ik gewoon een grote bek terug. Als ze zien dat je stevig in je schoenen staat, zullen ze je verder niks aan doen. 

Dus; als je positief bent, je zelf bent, het naar je zin hebt, en blij weest met wat je hebt,
komt het helemaal goed!
En ja, ik heb dat ook aan moeten leren, eerst was ik dit allemaal totaal niet. 
Doordat ik zo ben gaan denken ben ik serieus een stuk vrolijker, heb meer zin om naar school te gaan, ik durf veel meer dingen etc.

Als je vrolijk naar bed gaat, kom je er ook vrolijk uit. Niet? Jawel. 

Keep happy, and move on.
If you're happy, you sleep better.
If you have lovely friends, you sleep better.
You have a boyfriend?
You sleep wonderful.
Keep calm, and be yourself.
Sleepwell darling.














Geen opmerkingen:

Een reactie posten